toda noticia "stone", la encontras aqui ....! "every stone news, you find it here"


* toda noticia "stone", la encontras aqui ! : informaciòn de los miembros de la banda, sus mùsicos, sus esposas , sus ex esposas , parientes e hijos ...

* "every stone news, you find it here: information of its members, its musicans and their wives, ex wives, partners and children ...."

* Los Stones son más que una banda de rock , los Stones son un estilo de vida!

* The Stones are more than a rock band, the Stones are of life style !
ANDREW LOOG OLDHAM

* Las publicaciones son trabajos de investigación, interpretación y traducción del autor ( Marcelo Tejera ) y no pueden ser reproducidos en otros sitios web, en todo o en parte, sin su autorización expresa.

* publication are research. interpretation and translation of the author (Marcelo Tejera) and may not be reproduced on other websites, in whole or in part, without express authorization.






lunes, 9 de diciembre de 2013

Adam Cooper "Mi infancia con los Stones"


Extrañamente las luces de toda la casa estaban apagadas. El silencio era gordísimo. Abrió la puerta y el teléfono sonaba: era la voz de su abuelo. Decía que a su papá lo habían llevado al hospital. Y la vecina, que lo escuchó llegar, lo abrazaba y le confirmaba que había muerto.

Es un domingo de 1973, en Chelsea. Adam Cooper tiene 9 años, su papá acaba de matarse y su mamá lo abandonó mucho antes ("se apareció en la casa de mis abuelos, me pasó a mi abuela y le dijo: No sé qué hacer, no puedo con esto"). Las luces de toda la casa están apagadas. El silencio es gordísimo. Sobre la mesa de luz, una carta.

Cuarenta años después, Adam charla en un café de Echeverría y Cuba; hoy es del barrio de Belgrano. En 1989 llegó a Buenos Aires a filmar Highlander II −trabajó en el departamento de cámaras de películas como Quién engañó a Roger Rabbit y la Batman de Tim Burton− y ahí conoció a una de las editoras, Silvia Ripoll. Se enamoraron, se casaron y hace 22 años nació su hija, Emily.

El señor del barrio de Belgrano es el hijo de Michael Cooper, el fotógrafo que retrató los primeros diez años de los Rolling Stones.

Tardaste dos años en ordenar los negativos. 

Cuando cumplí 18 recibí una gran caja de cartón con negativos. No tenían ningún orden ni protección. Durante dos años estuve yendo al laboratorio de revelado de película de un amigo, preparando páginas de contactos para ver qué material tenía y en qué condición. Por suerte, el 99% de los negativos estaban perfectos: 70 mil imágenes.

¿Quién tenía esa caja? 

La novia de mi padre, Sara Jansen. La conocí cuando tenía 7 años. Guardó todo hasta que cumplí 18. Mi padre tiene imagen de fotógrafo de rock n' roll, pero hizo más, otros: Duchamp, Magritte, Andy Warhol.

  Aquí y ahora; Adam Cooper, 49 años, está casado con una argentina y vive en Buenos Aires hace más de 20 años. Foto: Fernando Gutiérrez   

Cooper fotografiaba la cotidianidad de un hervidero cultural y social: los años 60. Eran tiempos de Beatles cantando All you need is love. Era el mayo francés y las marchas en contra de la Guerra de Vietnam. Más acá, eran el Di Tella y el Cordobazo. Allá estaba todo por hacerse y se hacía: experimentación creativa en el arte, la música y la literatura, consumo de drogas, psicodelia, flower power, liberación sexual. Y la sensación de que realmente ese movimiento contracultural cabecearía la bota que los jóvenes sentían sobre su cabeza.

−La década fue como una fiesta que duró diez años. Antes los escritores se reunían con los escritores y los músicos con los músicos. Los 60 fueron muy importantes por la explosión cultural en Londres. Los Beatles se vieron muy influidos por el arte y por escritores, lo mismo los Stones. Michael [durante toda la charla habrá que acostumbrarse a que Adam llama al padre por su nombre] estaba en el centro de ese círculo. Tenía todo el tiempo una cámara colgada y cargada con película.

Keith Richards, en el prólogo del libro Early Stones, cuenta que "dudaba de que realmente tuviese rollo dentro de esa cámara. Y ni hablar de que estuviese en foco. En los estados en los que a veces nos sumergíamos, Michael estaba tan volado como todos nosotros y aun así seguía trabajando, mientras que yo ni siquiera hubiera sido capaz de levantar una guitarra y tocar".

Los Stones, por momentos, no entendían mucho. En 1969 sintieron un miedo, ridículo a nuestros ojos, cuando tocaron gratis en Hyde Park, en Londres. Marianne Faithfull, ícono del swinging London y novia de Mick Jagger entonces, contó que "estaban preocupados de que no fuera nadie. Se subieron a un techo para ver si había gente. Hacía dos años que no tocaban en vivo". Fueron más de 400 mil fans.

En un mismo año, 1967, y con sólo 6 meses de diferencia, Michael Cooper hizo la fotografía de dos discos enormes de las bandas que la prensa quería que se odiaran: Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, de los Beatles −que ganó un Grammy a la mejor portada−, y Their Satanic Majesties' Request, de los Stones, fotografiados en Nueva York. Las fotos del archivo Cooper muestran a Mick Jagger, Keith Richards, Brian Jones, Bill Wyman y Charlie Watts pegando lentejuelas y pintando telgopor. Según Richards fue Cooper el que los convenció de hacer ellos mismos su set.

−Y en la tapa de Sargent Pepper's... hay un muñeco sentado en una silla, con un suéter que dice Welcome The Rolling Stones. Ese pulóver era mío.

Adam Cooper iba a laburar con el viejo, por lo que se crió muy cerca de los Stones −con Richards sigue en contacto y sonríe cuando cuenta que le cambiaba los pañales−. Con Nicholas, el hijo de Faithfull, pasaban mucho tiempo en Redlands, la casa de Richards en Surrey, aunque el día del escándalo ninguno de ellos estaba. Fue en febrero de 1967. Había fiesta. Alguien llamó al diario sensacionalista The News of the World −uno como The Sun, hoy− y ellos a la policía. Jagger y Richards, arrestados. "Gran Bretaña en los sesenta seguía siendo muy conservadora, muy victoriana en sus ideas. Sólo habían pasado 15 años de la Segunda Guerra Mundial. Era la primera vez que la juventud sentía que podía expresarse. Podían usar la ropa que querían, estar con la gente que querían. Mi padre estuvo en Redlands. Sólo dijo que había habido un incidente y que habían arrestado a Mick y Keith por posesión de drogas. Michael no me hablaba mucho de ese tipo de cosas porque no quería que yo supiera que estaban todos drogándose."

¿Recordás la muerte de Brian Jones? [Lo encontraron en la pileta de su casa, en 1969] 

No. Lo que recuerdo es que todos estaban muy mal. No entendí cómo murió ni por qué. Keith dice que hay alguna gente que se involucra con las drogas y la bebida y no tienen límite, terminan mal. Y Brian era una de ellas. Ese tipo iba a morir joven. Es parte del club de los 27: Jimmy Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison y ahora Amy Winehouse. Keith tiene la reputación de tomar cantidades increíbles de drogas. Pero Brian hacía que Keith pareciera un cura.

Jones creó los Stones con Jagger y Richards, y para muchos era el más talentoso e innovador. "El stone más interesante en los comienzos", según John Lennon. Él hizo a Michael un stone.

−Keith, Brian y su novia, Anita [Pallenberg, que más tarde también fue novia de Richards] estaban caminando por Kings Road. Michael tenía su estudio cerca, Chelsea Manor Studios. Brian quiso pasar a saludar. Keith entraba al cuarto oscuro y Michael le explicaba todo y también zapaban juntos. Se hicieron muy amigos.

¿Entonces tu papá no trabajaba para los Stones? 

No, nunca le pagaron. En el documental de Jean Luc Godard, Sympathy for the Devil, en la parte que hacen las voces de fondo, los wuu wuu, está el grupo y Michael, Anita y Marianne. Así era la cosa: él estaba en el estudio como amigo. Nunca ganó dinero con los Stones. Ni con los Beatles.

¿De qué vivía? 

Él era como un protegido de Robert Fraser, un comerciante de arte. Su padre y madre eran un lord y una lady, o algo así; tenían mucho dinero. Tenía su propia galería en el centro de Londres. Michael era el fotógrafo oficial de las inauguraciones y diseñaba afiches cool para las muestras. Pasaba así: Fraser quería que Rene Magritte estuviera en su galería, viajaba a Bruselas a verlo y Michael iba con él. Robert no le pagaba: Michael iba porque tenía la oportunidad de hacer fotos a Magritte. O como cuando Terry Southern −con el escritor eran grandes amigos− le contó, en el bar del Chateau Marmont hotel, en Los Ángeles, que debía cubrir la convención demócrata de Chicago de 1968 −en la que miles de manifestantes en contra de la guerra se enfrentaron a la policía durante seis días−. "Voy con vos", dijo y tomó esas fotografías increíbles cuando se produjeron los disturbios. La prensa londinense se enteró y lo llamaron para comprar sus fotos.

Aunque a fines de los 60 los gritos nuevos eran potentes, la bota seguía pisando fuerte los flequillos. Los Stones andaban en autos lujosos y tenían casas de metros desmedidos, pero no estaban generando tanto: había un impuesto que se quedaba con algo así como el 90% de los ingresos. Muchos músicos se exiliaron −o exiliaron su domicilio fiscal−, los Beatles escribieron Taxman y los Stones se fueron al sur de Francia −ahí grabaron Exile on Main Street−. Atrás quedaba Redlands, aunque los dedos de Adam aún la recuerdan: una vez cuando salieron de paseo en el Bentley de Richards, él metió la mano cuando estaban por cerrar la puerta. Hospital, cosida y a Redlands de nuevo. Hace dos años, Faithfull vino a Buenos Aires a la inauguración del Faena Art Centre.

−¿Cómo están tus dedos, querido? −preguntó Marianne a Adam.

−¿Recordás ese accidente? −dijo él, sorprendido.

−¿Accidente? Lo hacías todo el tiempo. Creo que debimos haber ido al hospital todos los fines de semana.

¿Por qué creés que lo hacías? 

Supongo que era un niño queriendo llamar la atención, mucha gente hablando sobre sí misma. La solución fue que cada vez que subía a un auto debía poner ambas manos cruzadas sobre mis hombros para que pudieran cerrar la puerta y arrancar [ríe].

Cuando Michael murió, su amigo, el guionista Andrew Birkin −el hermano de la actriz y cantante Jane Birkin− cuidó de Adam por un tiempo hasta que se fue a vivir a Hampshire, fuera de Londres, a la casa de Sidney y Emma Louise, sus abuelos.

−Ahí me convertí en un chico normal por primera vez.

¿Antes no eras normal? 

Si me lo hubieras preguntado entonces te hubiera dicho que eso era normal. Yo no entendía ese mundo loco. Alguien me dijo una vez: hasta que murió tu papá, tu vida fue en gran medida como vivir en un club nocturno. Era locura, fiestas, gente. Yo me levantaba a la mañana, iba al living y estaban Keith y Brian tocando la guitarra. Y Michael tomando fotos. Así era la cosa. La puerta siempre estaba abierta.

¿Te acordás de Keith? 

Yo realmente no sabía quiénes eran Mick Jagger y Keith Richards en ese tiempo. Sabía que tocaban en una banda. Pero no pensaba mirá, son Keith y Mick en mi casa. Cuando fui a vivir con mis abuelos empecé a pensar que mi vida sí que era enloquecida. Comencé a ir al colegio en un horario normal y me juntaba con chicos de mi edad. Llevaba uniforme y corbata. Y pensaba: ¿qué quiere decir que tengo que ir al colegio y recibir una educación? No necesito una educación.

¿No fuiste al colegio hasta los 9 años? 

Sí, fui, pero viajaba mucho con Michael. Uno de sus últimos trabajos fue como fotógrafo oficial de la película ¿Qué?, de Roman Polanski (1972). Estuvimos en Italia casi un año. Vivimos en Roma, trabajando en Cinecittà. Solía tener lecciones de inglés y matemática por la mañana, en el departamento, con un profesor privado, y por la tarde venía un auto a buscarme para llevarme al set o al depósito del estudio, donde aún tenían la escenografía de viejos films de vaqueros. Era como la tierra de la fantasía.

¿Qué pasó con aquella carta que dejó tu papá en la mesa de noche? 

Se la dieron a mis abuelos y cuando llegó el momento, yo tenía catorce años, me la mostraron. Pero la verdad es que ya la había leído. Andrew Birkin había hecho una copia. La vi tres o cuatro días después de que Michael muriera. No entendía realmente lo que quería decir porque tenía 9 años. Pero la seguí leyendo y crecí y maduré, y comencé a entender lo que quería comunicarme.

¿Te pide perdón? 

Pide comprensión. No pide disculpas. Dice que no tengo que creerle a la gente si dice que terminó con su vida porque estaba mal de la cabeza. Fue una decisión, una decisión muy triste. Lo más importante que quiere hacer es asegurarme que me cuidarán. Y así fue. Y que me deja la colección. Y que algún día esta colección puede valer algo. Marianne vino inmediatamente a la casa cuando supo. Todos estuvieron allí ayudándome.

Para Michael el sueño de los 60 se moría seguido. Había muerto unos años atrás, cuando a su novia, Ginger, la mató una sobredosis de heroína. Esa abundancia también marcó un fin para Adam: "Hasta ahí recuerdo que yo había sido muy feliz". El sueño murió, de nuevo, cuando vio que la Guerra de Vietnam no pararía. Y murió otro poco cuando los Stones se fueron a Francia. Adicto a la heroína, intentó la rehabilitación. El tratamiento habitual era con metadona, el mismísimo Richard Nixon era uno de los impulsores. Pero la metadona también genera adicción. El remedio, la enfermedad.

¿Entendiste por qué se suicidó? 

Fue una combinación de muchos factores que lo llevaron a estar muy deprimido. Si uno lo decía, las autoridades médicas de aquel entonces creían que estabas loco y te ponían en un asilo. Hoy todos aceptan que la gente se deprime y hay antidepresivos que ayudan. Pero en los 60 la gente no consultaba con psiquiatras, no tenía analistas, no tomaba antidepresivos. Pero siempre supe que me quería y me cuidaba. Nunca lo vi tomar drogas.

¿Te enojaste con alguien? ¿Con Michael, con los Stones? 

Nunca sentí nada malo contra mi padre por lo que hizo.Después de que murió no quise tener nada que ver con ese mundo por mucho tiempo. Porque fue ese mundo el que hundió a Michael en la depresión. Yo no los culpaba a ellos. No culpaba a nadie. Pero al mismo tiempo pensaba: necesito alejarme. Tengo que pensar en mí. Tengo que educarme y descubrir qué quiero hacer.

¿Podés escuchar a los Stones sin pensar en tu papá? 

Depende de la canción. Me resulta muy difícil Wild horses, porque apareció más o menos para cuando Michael murió. Nadie sabe realmente para quién fue escrita; se dice que para Marianne. Pero hay muchas cosas que yo asocio con Michael.

Como volver de grande al aula de primer grado: todo es más chico y más cerca. Nada es lo que se recuerda. Wild horses es del álbum Sticky fingers, de 1971. Faithfull y Jagger se separaron en 1970. Michael Cooper se mató en 1973.

Eran cinco y uno más: a Mick Jagger, Keith Richards, Brian Jones,Bill Wyman y Charlie Watts, Michael Cooper les andaba cerca. Él era el muchacho de cámara al cuello que andaba con los Rolling Stones en los primeros años de la banda.

"Sabía cuándo mantenerse apartado, entonces lo que hacía −sacarnos fotos−, era un hecho natural en nuestra relación. Jamás te fastidiaba poniéndote una cámara en tu cara ni haciéndote consciente de ella. Michael sólo sacaba fotos. Hacía eso. Estar cerca de nosotros (...) No era solamente que te gustaba tanto como persona que lo dejabas hacer cosas que jamás les permitirías a otros, sino que nunca eras consciente de que las estaba haciendo. Lo hacía tan bien y tan sigilosamente que la mayor parte de las veces nadie notaba que nos estaba fotografiando", dice Keith Richards en el libro de las fotografías de Cooper, Early Stones.

Esas postales inconscientes son ensayos, el living de Anita Pallenberg, un viaje a Marruecos, los mismísimos Stones armando el set para la tapa del disco Their Satanic Majesties' Request y el recital en Hyde Park.

Este año se celebra el 50 aniversario de la banda y el Centro Cultural Borges expone Stones 50, el trabajo de Michael Cooper. La muestra se inaugurará este viernes y estará hasta fines de febrero. Además de las fotos, que tiene la curaduría de Virginia Fabri y Silvia Cooper, habrá un documental audiovisual y una serie de óleos del artista Juan Carlos Bolea en homenaje a la obra del fotógrafo fallecido en 1973.

fuente La Nacion  



Adam Cooper " My childhood with the Stones "

Strangely the whole house lights were off. The silence was very fat . Opening the door, the phone rang : it was the voice of his grandfather. He said his father had been taken to hospital. And the neighbor who heard him coming , she hugged him and confirmed that he had died.

It's a Sunday in 1973 , in Chelsea . Adam Cooper is 9 years old , his father just killed himself and his mother abandoned him long before ( " appeared in the house of my grandparents , I went to my grandmother and said I do not know what to do, I can not do this " ) . The whole house lights are off. Silence is very fat . On the bedside table, a letter.

Forty years later, Adam talk in a cafe Echeverria and Cuba , today is the neighborhood of Belgrano. In 1989 he came to Buenos Aires to film Highlander II- worked in the camera department of films like Who Framed Roger Rabbit , and Tim Burton 's Batman and there met one of the editors , Silvia Ripoll . They fell in love , married and 22 years her daughter Emily was born.

Mr. neighborhood of Belgrano is the son of Michael Cooper, photographer who portrayed the first ten years of the Rolling Stones .

It took you two years to sort the negative .

When I turned 18 I got a large cardboard box with negatives. They had no order or protection. For two years I was going to film processing lab of a friend, preparing dating sites to see what material and in what condition did . Fortunately , 99 % of the negatives were perfect : 70,000 images.

Who was that box?

My father 's girlfriend , Sara Jansen . I met her when I was 7 . He kept all until I was 18. My father is photographer royalty rock n 'roll , but he did more , others : Duchamp , Magritte, Andy Warhol.

  Here and now , Adam Cooper, 49, is married and lives with Argentina in Buenos Aires more than 20 years ago. Photo: Fernando Gutierrez

Cooper photographed the everyday cultural and social melting pot : 60 . Times were singing Beatles All you need is love . It was the French May and marches against the Vietnam War . More here, were the Di Tella and Cordobazo . There was all to be done and was done : creative experimentation in art , music and literature, drug use, psychedelia , flower power , sexual liberation. And you really feel that the boot would nod counterculture movement that young people felt about his head .

- The decade was like a party that lasted ten years . Before the writers met with writers and musicians with musicians . The 60's were very important for the cultural explosion in London. The Beatles were heavily influenced by the art and writers , like the Stones. Michael [ for all the talk that used to be called the father Adam by his name ] was at the center of that circle . He had all the time a camera around and loaded with film.

Keith Richards, in the foreword to the book Early Stones, that " had really doubted that roll within that chamber . Not to mention that was in focus. In states where sometimes soaking , as Michael was so blown all of us and yet still working , while I would not even have been able to pick up a guitar and play . "

The Stones, at times, did not understand much . In 1969 a fear felt ridiculous in our eyes , when they played for free in Hyde Park , London. Marianne Faithfull, icon of Swinging London and Mick Jagger girlfriend then told that " they were concerned it was nothing. Were uploaded onto a roof to see if there were people . Had been two years since I played live ." There were more than 400 thousand fans.

In the same year , 1967 , and with only 6 months apart, Michael Cooper made ​​two huge photograph albums of the bands that the press wanted him to hate : Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band, the Beatles , who won a Grammy for best home - and Their Satanic Majesties ' Request, the Stones , photographed in New York. Photos of Cooper Photo show Mick Jagger, Keith Richards, Brian Jones , Bill Wyman and Charlie Watts pasting sequins and styrofoam painting . According to Richards Cooper was convinced that they themselves do your set.

And on the cover of Sargent Pepper's ... There is a doll sitting in a chair with a sweater that says Welcome The Rolling Stones. That sweater was mine.

Adam Cooper would laburar with the old , so he grew up very close to the Stones - with Richards still in contact and smiles when she tells him changing diapers . Nicholas , the son of Faithfull, spent much time in Redlands, Richards 's house in Surrey, although the day the scandal was none . It was in February 1967. There were party. Someone called tabloid The News of the World and The Sun -a today - and they to the police. Jagger and Richards, arrested. "Britain in the sixties was still very conservative , very Victorian in their ideas. Had only been 15 years of the Second World War. Was the first time that youth felt he could express . Could they wear the clothes they wanted, to be with people wanted. My father was in Redlands. said only that there had been an incident and that they had arrested Mick and Keith for drug possession . Michael did not talk much about that sort of thing did not want me to know they were all doing drugs . "

Do you remember the death of Brian Jones? [ He was found in the pool of his home in 1969 ]

No. What I remember is that they were all very bad. I did not understand how or why he died . Keith says there are some people who get involved with drugs and drink and have no limit, end badly . And Brian was one of them . That guy was going to die young . It is part of the 27 club : Jimmy Hendrix, Janis Joplin, Jim Morrison and now Amy Winehouse. Keith has a reputation for taking incredible amounts of drugs. But Brian made ​​Keith look like a priest .

Jones created the Stones with Jagger and Richards, and for many it was the most talented and innovative. " The most interesting early stone" , as John Lennon. He made Michael a stone .

- Keith , Brian and his girlfriend , Anita [ Pallenberg , who later was also girlfriend Richards ] were walking down Kings Road. Michael had his studio near Chelsea Manor Studios. Brian wanted to say hi . Keith entered the dark room and Michael was explaining everything and also zapaban together. They became good friends .

So your dad was not working for the Stones?

No, never paid him . In the documentary of Jean Luc Godard's Sympathy for the Devil , in the part that makes the background vocals , the wuu wuu , is the group and Michael , Anita and Marianne . That was the thing he was in the studio as a friend . He never made ​​money with the Stones . Neither the Beatles.

How does he live?

He was like a protege of Robert Fraser, an art dealer . His father and mother were a lord and lady , or something, had a lot of money . He had his own gallery in central London. Michael was the official photographer of the openings and designed posters for the samples cool . Well spent : Fraser wanted was Rene Magritte Gallery , traveled to Brussels to see him and Michael was with him . Robert did not pay him, Michael was because I had the opportunity to take pictures of Magritte. Or when Terry Southern- with writer were great told friends - it at the bar of the Chateau Marmont hotel in Los Angeles , which was to cover the Democratic convention in Chicago in 1968 , in which thousands of protesters against the war clashed with police for six days . "I'm going with you ," he said and took those amazing pictures when the riots occurred . The London press found out and called to buy the photos .

Although in the late 60 's powerful screams were new , the boot still stomping bangs . The Stones went in fancy cars and houses were unconscionable meters, but they were not generating much : there was a tax that was something like 90 % of revenues . Many musicians were exiled or exiled home - fiscal , the Beatles and the Stones wrote Taxman went south of France trip recorded Exile on Main Street . Gone was Redlands, although Adam 's fingers still remember : once when they went for a ride in the Bentley Richards , he put his hand when they were about to close the door . Hospital, Redlands and sewn again. Two years ago, Faithfull came to Buenos Aires to the opening of Faena Art Centre.

- How are your fingers , dear ? Asked Marianne to Adam .

- Do you remember the accident ? He said, surprised.

- Accident ? You did it all the time. I think we should have gone to the hospital all weekend.

Why do you think you were doing ?

I guess I was a child wanting attention, a lot of people talking about herself. The solution was that every time I went to a car crossed should put both hands on my shoulders so they could close the door and start [ laughs ] .

When Michael died , his friend , screenwriter Andrew Birkin , the brother of actress and singer Jane Birkin looked after Adam for a while until he moved to Hampshire, outside London , the home of Sidney and Emma Louise , their grandparents.

'There I became a normal kid for the first time .

Before you were not normal?

If you had asked me then I would have said that was normal . I did not understand this crazy world. Someone told me once, until your father died , your life was very much like living in a nightclub. It was crazy , parties , people. I got up in the morning, went to the room and were Keith and Brian playing guitar. And Michael taking photos . That was the thing. The door was always open.

Do you remember Keith ?

I do not really know who they were Mick Jagger and Keith Richards at the time. I knew that playing in a band. View But I thought, Keith and Mick are in my house. When I went to live with my grandparents I started thinking that my life itself was crazy . I started going to school on a normal schedule and I hung out with kids my age . He wore uniform and necktie . And I thought : what do you mean I have to go to school and receive an education? I do not need an education.

You did not go to school until the age of 9 ?

Yes, I was , but I traveled a lot with Michael . One of his last works was as official photographer for the film What, Roman Polanski ( 1972). We were in Italy for almost a year . We live in Rome , working in Cinecittà . I used to have lessons in English and mathematics in the morning, in the apartment, with a private teacher , and in the evening came a car to take me to the set or the deposit of the studio where the sets still had old cowboy films . It was like a fantasy land .

What happened to the letter which your father left on the nightstand ?

Was given to my grandparents and when the time came, I was fourteen , I showed it . But the truth is that I had read . Andrew Birkin had made a copy. I saw three or four days after Michael died. Do not really understand what he meant because he was 9. But I kept reading and I grew up and matured , and began to understand what I wanted to communicate.

Would you ask for forgiveness ?

Calls understanding. No apologies . It says that I have to believe people if they say that ended his life because he was sick in the head . It was a decision , a decision very sad. The most important thing you want to do is make sure you look after me . And so it was . And that leaves me the collection. And this collection someday be worth something. Marianne immediately came to the house when he heard . All were there helping me.

To Michael 's dream was dying 60 followed . He had died a few years ago when his girlfriend , Ginger , killed a heroin overdose . This abundance also marked an end to Adam : " So far I remember I had been very happy." The dream died , again, when he saw that the Vietnam War would not stop . And another died recently when the Stones went to France. Heroin addict , attempted rehabilitation. The usual treatment was methadone , Richard Nixon himself was one of the drivers . But methadone is also addictive . The cure , the disease.

Do you understand why he committed suicide ?

It was a combination of many factors that led him to be very depressed. If you said it, the medical authorities of the time thought you were crazy and you put in an asylum. Today we all agree that people get depressed and there are antidepressants that help . But 60 people did not consult with psychiatrists, analysts did not , did not take antidepressants. But I always knew he loved me and cared for me . I never saw him take drugs.

Are you mad at someone ? With Michael , with the Stones ?

I never felt anything bad against my father so that he died hizo.Después not want anything to do with that world for a long time . Because it was the world that Michael sank into depression. I did not blame them. He did not blame anyone. But at the same time I thought : I need to get away . I have to think about me. I have to educate myself and find out what I want to do .

Can you hear the Stones without thinking about your dad?

Depends on the song. I find it very difficult to Wild horses , because it came about when Michael died . No one really knows for whom it was written , is said to Marianne . But there are many things that I associate with Michael .

As big return to first grade classroom : everything is smaller and closer. Nothing is what is remembered . Wild horses is the album Sticky Fingers , 1971 . Faithfull and Jagger were separated in 1970. Michael Cooper was killed in 1973.

There were five and one more : Mick Jagger, Keith Richards, Brian Jones , Bill Wyman and Charlie Watts, Michael Cooper walked near them . He was the boy 's neck camera that was with the Rolling Stones in the early years of the band.

" I knew when section. Stay He did that , then get us what he was doing photos - it was a fact in our relationship. Never bothered you by putting a camera in your face and making you aware of it. Michael only took pictures . Staying close to us ( ... ) Not only that you liked as much as you let it make who ever you allow things to others, but you were never aware that he was doing. He did so well and so stealthily that most of the sometimes no one noticed that we were shooting , "says Keith Richards in the book of photographs of Cooper , Early Stones.

These postcards are unaware trials, Anita Pallenberg living , a trip to Morocco, the very same arming Stones set to top album Their Satanic Majesties ' Request and concert in Hyde Park.

This year marks the 50th anniversary of the band and the Borges Cultural Center presents 50 Stones , Michael Cooper 's work is celebrated. The exhibition will open on Friday and runs through the end of February . In addition to the photos, which is curated by Virginia Fabri and Silvia Cooper, there will be an audiovisual documentary and a series of oil paintings of Juan Carlos Volley in honor of the work of photographer died in 1973 .




No hay comentarios:

Publicar un comentario