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domingo, 4 de marzo de 2012

Keith Richards y Jack White, hermanos del blues




El guitarrita de los Rolling Stones y el ex componente de The White Stripes conversan en exclusiva sobre las raíces de su música.


 Por David Fricke. Fotografías de Max Vadukul
Revista RollingStone




En la película concierto de los Rolling Stones, Shine a Light (estrenada el 4 de abril de 2008), aparece una antigua entrevista al guitarrista Keith Richards. Un periodista le pregunta sobre lo que piensa cuando está en el escenario tocando con los Stones. Richards contesta con calma: “No pienso en nada. Sólo siento”. Dirigida por Martin Scorsese, Shine a Light capturó a los Stones en su esplendor asilvestrado, con una proximidad que corta el aliento. Scorsese filmó a la banda en 2006, durante dos conciertos íntimos en el Beacon Theatre de Nueva York, con apariciones estelares de Christina Aguilera, Buddy Guy y Jack White, de White Stripes. Este último canta con Mick Jagger una encendida versión de Loving cup, que aparecía en Exile on Main Street (1972). Shine a light –título de una canción de aquel mismo disco y el último de una larga serie de documentales sobre el grupo– es la prueba palpable de que el sentimiento, la empatía y la rivalidad fraternal siempre definieron y motivaron a Richards, Jagger, el guitarrista Ron Wood y el batería Charlie Watts durante sus conciertos. Ahora que el grupo cumple 50 años, entre rumores de una vuelta a los escenarios, recuperamos esta exclusiva de ROLLING STONE, publicada en 2008, en la que Richards habla de lo que mejor sabe hacer, música. Y lo hace con otro artista también de actualidad, Jack White, brillante en su carrera en solitario.


Richards (68 años) casi dobla la edad a White (36), que confiesa no haber visto a los Stones en directo hasta que los teloneó con White Stripes durante dos conciertos en 2002. A pesar de todo, ambos guitarristas enseguida estrecharon lazos gracias a su pasión por los viejos bluesmen y la adrenalina del escenario. “Es como describir las pirámides a alguien que no las haya visto nunca”, afirma White cuando se le pregunta qué siente en medio de un solo de guitarra. “Yo no lo habría expresado mejor”, añade Richards con una sonrisa. Richards, que, tras caerse de un árbol, se sometió a cirugía cerebral apenas unos meses antes de los conciertos en el Beacon, despeja cualquier duda sobre su estado de salud. “Debo de estar bien porque no veo por aquí médicos”, gruñe jocosamente.


Keith, ¿qué te ha parecido Shine a light?


(Richards) Sólo veo lo que Martin Scorsese ve de los Stones. No era consciente de las cámaras. Sabía que estaban ahí, pero una vez que te pones en faena, tu trabajo consiste en darle al público lo que quiere y, al mismo tiempo, correrte tú también una buena juerga. No tengo la menor duda de que Mick estaba mucho más atento a las cámaras. Cuando me pongo en marcha sólo me fijo en lo que hace Charlie. Siempre me ha sorprendido el follón que se monta alrededor de nuestros conciertos: las pantallas, la tecnología… Alguien tiene que coordinarlo todo y a Mick le encanta hacerlo. Yo soy más egoísta. Tengo que estar guay y tranquilo, no puedo preocuparme por nada. Subo al escenario para tener un poco de paz y calma.


Jack, ¿qué descubriste de los Stones cuando les teloneaste?


(White) Lo buenos que son. No había más que ver la confianza entre ellos. Es impresionante lo fácil que lo hacen. Alguien me dijo, cuando empezaba a tocar, que conseguías que te respetasen más si aparentabas controlar la situación. Si no te mueves con seguridad no te respetan.


(Richards) Esa pregunta me la podías haber hecho a mí cuando tocábamos antes que Bo Diddley, Little Richard y Everly Brothers en una gira [de 1963]. Aprendí más en aquellas seis semanas de lo que habría aprendido escuchando un millón de discos.


¿Y cuál fue la lección más importante?


(Richards) Tablas, qué funciona sobre el escenario y cómo manejarte. Los Everly Brothers eran soberbios siempre, con esas voces tan hermosas. Tocábamos y después trepábamos por las columnas de los focos para verles. Observar a Bo Diddley fue como ir a la universidad. Las actuaciones duraban veinte minutos por entonces. Si al acabar le quedaban dos cuerdas en la guitarra era un puto milagro.


Jack, ¿por qué elegisteis Mick y tú Loving cup para vuestro dueto?


(White) Mick me llamó. Yo seleccioné seis o siete canciones y él me tiró abajo todas [risas]. Se habló de Factory Girl [de Beggars Banquet]. También de Shake Your Hips [la versión de Slim Harpo en Exile On Main Street]. Después sugirió Loving Cup, que fue una elección genial porque durante años los Stripes la habíamos tocado desenchufados mientras el público abandonaba el concierto. Sólo pensaba hacerle coros a Mick. No pensaba cantar solo, pero él me dijo: “Elige una parte”.


¿Exile on Main Street fue importante para ti?


(White) No sabía mucho de Exile... hasta que grabamos nuestro primer disco [The White Stripes, 1999]. Hicimos una versión de Stop Breaking Down, pero fue por la que habíamos escuchado de Robert Johnson. No sabía que también salía en Exile. Aftermath y Beggars Banquet eran los discos de los Stones que yo solía escuchar. Mi compañero de piso por entonces me dijo que los Stones habían grabado esa versión en Exile.


Keith, ¿por qué los Stones hacíais versiones de Chuck Berry y Bo Diddley desde el principio pero no tocasteis nada de viejos bluesmen como Robert Johnson o Fred McDowell hasta Beggars Banquet y Sticky Fingers?


(Richards) Echábamos la vista atrás lentamente. Cuando descubrí a Chuck y Bo sentí curiosidad por lo que escuchaban ellos. ¿Qué les molaba? Cuando Chuck Berry comenzó en realidad quería ser como Nat ‘King’ Cole. Y de hecho le imitaba increíblemente bien.


(White) Cuanto más les escuchas, más claro está que todo forma parte de la misma familia, y que eres muy afortunado si llegas a ser parte de ella. La única diferencia es que Charley Patton no fue fotografiado tantas veces o que Son House no grabó tantos discos. Pero hay un montón de conexiones entre esta gente. De Kokomo Arnold, yo pillé el fraseo; de Blind Willie Jonson, su slide guitar…


Uno de los momentos más brillantes de la película es cuando Buddy Guy aparece para la canción de Muddy Waters Champagne and Reefer. Parece dispuesto a matar, como si no fuera una jam entre amigos.
(Richards) Para mí es el momento álgido de la película. Llegó como una locomotora. Cuando le miré supe que la noche acababa de empezar. Al subirse al escenario, todos querían echarse hacia atrás.


Al final de la canción le das tu guitarra.
(Richards) Y eso que es una de mis favoritas. Es lo que pasó por mi cabeza en aquel instante: “Es tuya, tío”. Quería mostrar aquella noche y en la película el respeto que siento por Buddy, Muddy y todos los tíos que me inspiraron.


Jack, ¿no te da rabia pensar que no tocarás con tus bluesmen favoritos porque la mayoría no viven?


(White) El problema es que si quieres colaborar con alguno –si todavía vive– hay que hacerlo en recopilatorios o discos tributo. El año pasado me preguntaron si quería tocar con Jerry Lee Lewis. Era para uno de esos álbumes. Pues claro que quiero tocar con él, pero no así. Quiero pasar tiempo con él y ver si entre los dos nos sale algo.


Los Stones han hecho películas concierto desde los 60. ¿Veías películas relacionadas con el rock cuando eras joven, Keith?


(Richards) Recuerdo Jazz on a Summer´s Day [de 1960, la película de Bert Stern sobre el Festival de Jazz de Newport de 1958]. Estábamos de gira, de camino a un concierto, y Brian [Jones] y yo pasamos por el Odeon Hammersmith [cine de Londres]. Llevábamos nuestras guitarras. Había un jazz increíble en esa película. Sin embargo, lo que más me gustó fue la parte en la que salía Chuck Berry, con sus movimientos y el desdén con el que le acompañaba la banda de jazz. Era impresionante. Chuck llevaba un abrigo larguísimo, oculto bajo él parecía un diablo.


Jack, ¿has visto películas de los Stones como Gimme Shelter y Ladies and Gentleman, The Rolling Stones?


(White) Vi hace tiempo Gimme Shelter. En una casa en la que viví había una copia terrible de Cocksucker Blues y la vi unas cuantas veces. ¿Me puede pasar alguien una edición en condiciones de esa película?
(Richards) Cuando nos pusimos a hacer Shine a Light me llevé todas las películas de los Stones que tenemos en nuestra oficina. No quería ni verlas. Sólo Cocksucker Blues.


Esa película es célebre sobre todo por las escenas de sexo y drogas y el hecho de no haber sido estrenada. Cuando la vi me pareció bastante aburrida. Puede que los excesos y el libertinaje sólo sean divertidos si tú también participas.


(Richards) Tiene momentos muy buenos, pero durante las actuaciones. El resto es un rollo. Mis recuerdos de aquella época son un poco borrosos. Será por eso que veo esta película tanto [sonríe], para recordar qué pasó. El monumento al yonqui desconocido figura en los anales del cine. La pena es que algunos de los chicos que estaban ahí ya han muerto, como [el cámara] Danny Seymour. No había nada planeado para esa película. Sólo colegas que iban y venían por todas las habitaciones. Tú seguías a tu bola, con lo que estuvieras haciendo.


¿Te gustó esta película, Jack?


(Richards) Casi le quitó de la cabeza la idea de meterse en un grupo [risas].


(White) Hizo que me surgieran más preguntas que opiniones. Quería saber por qué nunca se estrenó. Pero me encanta la confusión y misterio que refleja entre bastidores, el traslado hasta la sala para el concierto. Ahora es mucho peor, más aburrido que nunca.
(Richards) La gente tiene horarios fijados. En los 70 el concierto empezaba en función de la hora a la que me levantase, lo que pusiese en la entrada no significaba nada.


Jack, ¿piensas a veces que naciste demasiado tarde, que te perdiste la época en la que estar en una banda era como fugarte con un circo?


(White) Nunca soñé con ser una estrella del rock ni cosas por el estilo. Quería tocar en sitios más pequeños, incluso cuando nos aseguraban que podíamos llenar otros más grandes; es ahí donde sabía que me iba a sentir más cómodo. Siempre he sido poco ambicioso. Los Stones han dado un montón de conciertos en salas reducidas durante los últimos tiempos. Estoy seguro de que les gusta mucho más.


(Richards) Cuando te metes en esta movida, lo que quieres es comunicar. Sólo tienes que descubrir dónde te quedas más satisfecho. En mi caso, es en mi caravana. Por eso me lo pasaba tan bien tocando con X-Pensive Winos [en los 80]. Viajábamos todos en un autobús. No lo había hecho en mucho tiempo.


(White) Vi a los Winos cuando era un adolescente. Trabajaba en un cine de Detroit. Tenía un descanso de una hora y me fui a vuestro concierto.


(Richards) Tenía tanta libertad como puede tener ahora Jack con los Stripes. ¿Cómo empezamos el concierto? Nos sentábamos junto a la batería y nos fumábamos un porro mientras decidíamos. Lo único que veía el público era un escenario oscuro con una llamita que pasaba de un lado a otro. Podías palpar el humor del público, cuándo venía bien darles un descanso, y podías empezar cada noche con una canción distinta.
“Cuando ves a alguien tocar sabes si es de tu familia. Keith y yo debemos ser parientes”, Jack White

Jack, ¿alguna canción al margen de los grandes éxitos de los Stones que te guste especialmente?


(White) No sé por qué no la hicimos, pero los Stripes íbamos a hacer una versión de Undercover of the Night. Me encanta ese riff de guitarra. Quería dejar la canción sólo con eso y las maracas. Pero la dejamos para hacer otra cosa y se nos olvidó seguir, digo yo.
(Richards) No te gustaría tanto esa canción si hubieras tenido que rodar el puñetero vídeo.


Hay una escena en Shine a Light en la que preguntan en 1972 a Mick Jagger: ¿Te ves haciendo esto mismo con 60 años?”. “Sí, sin problema”, responde.


(White) Eso es el blues. Si estás enamorado, agarrado, por el blues, lo sientes más y mejor cuanto más lo haces.
(Richards) La idea preconcebida que tienen los medios es que estas cosas se hacen entre los 18 y los 25 años, con suerte. En 1956, el rock&roll era como el calypso, un estilo nuevo y perecedero. Dijeron que no duraría, sin darse cuenta de que venía de un montón de géneros que no eran precisamente novedades efímeras.


Jack, ¿diste siempre por supuesto que podías dedicarte a la música durante el resto de tu vida?
(Richards) Sí, ¡pero fue gracias a mí!
(White) Meg y yo decidimos que si había por lo menos cien personas en cada ciudad a las que les gustase nuestra música, podíamos dejar nuestros trabajos. Eso si lo que te motiva es la música, no las cosas que a veces vienen añadidas.
(Richards) No abandones, eres un buen tipo.


A pesar de la diferencia generacional, el blues ha moldeado vuestras vidas de un modo similar.
(White) Cuando ves a alguien tocar, sabes inmediatamente si puedes conectar con él. Sabes si es de tu familia. Y creo que nosotros somos parientes. Me preguntas si no echo de menos tocar con Muddy… ¡Toco con los hijos de aquellos hombres! Y aún quedan muchos nietos.
(Richards) Me encantaba escuchar música, el simple placer de escuchar música, antes de que supiera tocar. Me he dado cuenta de que de algún modo he viciado ese placer ahora que sé cómo se hace la música. Pero, qué quieres, hermano, ya has firmado el contrato y lo único que puedes hacer ahora es pasarla a otra gente.
(White): La película debería titularse Pass It On [pásalo].
(Richards): No, querido, eso es para mi lápida: “He passed it on” [pasó a mejor vida].




Keith Richards and Jack White, the blues brothers


The Rolling Stones guitarist and ex-member of The White Stripes talk exclusively about the roots of his music.


 By David Fricke. Photo of Max Vadukul
RollingStone Magazine




In the film the Rolling Stones, Shine a Light (released April 4, 2008), there is an old interview with guitarist Keith Richards. A reporter asked about what he thinks when he's on stage playing with the Stones. Richards replied calmly: "Do not think about anything. I just feel ". Directed by Martin Scorsese, Shine a Light captured the Stones in feral splendor, with a closeness that takes your breath. Scorsese filmed the band in 2006, for two intimate concerts at the Beacon Theatre in New York, with guest appearances by Christina Aguilera, Buddy Guy and Jack White of White Stripes. The latter sings Mick Jagger with a fiery version of Loving Cup, appearing in Exile on Main Street (1972). Shine a light-title of a song from that same disc and the latest in a long series of documentaries on the group is proof that the feeling, empathy and sibling rivalry always defined and motivated Richards, Jagger, the guitarist Ron Wood and drummer Charlie Watts during his concerts. Now that the group turns 50, amid rumors of a comeback, we recover this exclusive Rolling Stone, published in 2008, in which Richards talks about what he does best, music. And it does with other artist also current, Jack White, brilliant in his solo career.


Richards (68 years), almost twice her age to White (36), who admits not having seen the Stones live until teloneó with White Stripes for two concerts in 2002. Nevertheless, both guitarists soon shook ties with its passion for the old bluesmen and adrenaline of the stage. "It's like describing the Pyramids to someone who has not seen ever," said White when asked what he feels in the midst of a guitar solo. "I could not put it better," adds Richards with a smile. Richards, who, after falling from a tree, underwent brain surgery just months before the concerts at the Beacon, dispels any doubt about your health. "I must be good because I do not see doctors here," grumbles jokingly.


Keith, what do you think about Shine a Light?


(Richards) I see only what Martin Scorsese sees the Stones. I was not aware of the cameras. I knew they were there, but once you get down to work, your job is to give the public what it wants and at the same time, you cum also a good party. I have no doubt that Mick was much more aware of the cameras. When I get up I look at just what makes Charlie. I've always been surprised by the mess that is mounted around our concerts: the screens, the technology ... Someone has to coordinate everything and Mick loves it. I am more selfish. I have to be cool and quiet, I can not worry about anything. I go on stage for a little peace and quiet.


Jack, what you discovered the Stones when they teloneaste?


(White) What good they are. There was more to do the trust between them. It is amazing how easy they do. Someone told me, when I started playing, that you'd get more if you respected aparentabas control the situation. If you do not move certainly not respect you
.
(Richards) This question I could have done to me when we played before Bo Diddley, Little Richard and Everly Brothers on tour [in 1963]. I learned more in those six weeks than I would have learned by listening to a million records.


What was the most important lesson?


(Richards) Tables, what works on stage and how to handle yourself. The Everly Brothers were superb always, with such beautiful voices. We played and then we climbed the columns of the lights to see them. Watching Bo Diddley was like going to college. The proceedings lasted twenty minutes time. If at the end he had two strings on the guitar was a fucking miracle.


Jack, why did you choose and you Loving cup Mick for your duet?


(White) Mick called me. I selected six or seven songs and he tore down all [laughs]. We talked about Factory Girl [Beggars Banquet]. Shake Your Hips also [Slim Harpo version on Exile On Main Street]. He then suggested Loving Cup, which was a great choice because for years we had played unplugged Stripes as the audience left the concert. I just thought to give Mick choirs. I did not think singing alone, but he said: "Pick a part."


¿Exile on Main Street was important to you?


(White) did not know much of Exile ... until we recorded our first album [The White Stripes, 1999]. We did a cover of Stop Breaking Down, but it was because we had heard of Robert Johnson. Did not know they came in Exile. Aftermath and Beggars Banquet albums were the Rolling Stones I used to listen. My roommate then told me that the Stones had recorded this version in Exile.


Keith, why the Stones were doing versions of Chuck Berry and Bo Diddley from the beginning you played nothing but old bluesmen like Robert Johnson and Fred McDowell to Beggars Banquet and Sticky Fingers?


(Richards) We'd look back slowly. When Chuck and Bo found out I was curious what they heard them. What I was cool? When Chuck Berry actually began wanted to be like Nat 'King' Cole. And indeed imitate him incredibly well.


(White) The more you listen, the more clear is that all part of the same family, and you're very lucky if you become part of it. The only difference is that Charley Patton was not photographed many times or Son House did not record many records. But there are plenty of connections between these people. Kokomo Arnold, I caught her phrasing, Blind Willie Johnson, his slide guitar ...


One of the brightest moments of the film is when Buddy Guy appears for the song Muddy Waters Champagne and Reefer. Seems ready to kill, as if it were a jam with friends.


(Richards) for me is the climax of the film. It came as a locomotive. When I looked I knew the night had just begun. By taking the stage, everyone wanted to lean back.


At the end of the song you give your guitar.


(Richards) And that is one of my favorites. It's what went through my head at that moment: "It's yours, man." I wanted to show that night and in the film the respect I feel for Buddy, Muddy and all the guys that inspired me.


Jack, do not you hate to think that you will not touch with your favorite bluesmen because most do not live?


(White) The problem is that if you want to collaborate with one, if still alive, it must be done in compilations and tribute albums. Last year I was asked to play with Jerry Lee Lewis. It was for one of those albums. Of course I want to play with him, but not so. I want to spend time with him and see if between us we get something.


The Stones concert film made from 60. Did you watch movies related to the rock when you were young, Keith?


(Richards) I remember Jazz on a Summer's Day [1960, Bert Stern's film about the Newport Jazz Festival, 1958]. We were on tour, going to a concert, and Brian [Jones] and I went through the Hammersmith Odeon [London Film]. We had our guitars. There was a jazz scene in that movie. However, what I liked was the part where Chuck Berry out with her movements and the disdain with which he accompanied the jazz band. It was awesome. Chuck wore a very long coat, he seemed hidden under the devil.


Jack, have you seen the Stones films as Gimme Shelter and Ladies and Gentleman, The Rolling Stones?


(White) I saw some time Gimme Shelter. In a house where I lived was a terrible copy of Cocksucker Blues and saw a few times. Can you pass someone an issue in terms of that movie?


(Richards) When we started to make Shine a Light I took every film of the Stones we have in our office. He would not see them. Only Cocksucker Blues.


This film is famous above all for the sex scenes and drug use and the fact it had not been released. When I saw I thought was pretty boring. Maybe the excesses and debauchery are fun only if you also participate.


(Richards) has some very good, but during the proceedings. The rest is a pain. My memories of that time are a bit blurry. Is that why I see this movie so much [smiles], to remember what happened. The monument to the unknown junkie figure in the annals of cinema. The pity is that some of the guys who were there have died, as [the cameraman] Danny Seymour. There was nothing planned for that movie. Only colleagues who came and went through all the rooms. You kept your ball, with what you were doing.


Did you like this movie, Jack?


(Richards) I almost took the head the idea of ​​getting into a group [laughs].


(White) made me more questions arise than opinions. He wanted to know why they never opened. But I love the confusion and mystery that reflects between racks, transfer to the concert hall. It is now much worse, more boring than ever.


(Richards) People have fixed hours. In the 70's concert began according to the time when I get up, which stand in the entry does not mean anything.


Jack, do you think sometimes you were born too late, you missed the time when being in a band was like steal away with a circus?


(White) never dreamed of being a rock star or anything like that. I wanted to play in smaller sites, even when we were assured we could fill bigger ones, that's where I knew I would feel more comfortable. I've always been very ambitious. The Stones have given a lot of concerts in small halls in recent times. I'm sure they like more.


(Richards) When you get into this move, you want to communicate. Just find out where you stay more satisfied. In my case, it is in my caravan. That's why I had such a good time playing with X-Pensive Winos [at 80]. We traveled all on a bus. He had not done in a while.


(White) saw the Winos as a teenager. He worked at a cinema in Detroit. He had a break of one hour and went to your concert.


(Richards) had as much freedom as can now have Jack with Stripes. How do we begin the concert? We sat next to the battery and we smoked a joint while we decided. All I could see the audience was a dark stage with a flame passing from one side to another. You could feel the mood of the public, when it came to give them a break, and you could start each night with a different song.


"When you see someone play you know if your family. Keith and I must be relatives, "Jack White


 Jack, a song apart from the Stones' greatest hits you like most?


(White) do not know why we did not, but the Stripes were going to do a version of Undercover of the Night. I love that guitar riff. I wanted to leave that alone song and maracas. But we leave to do something else and we forgot to follow, I say.


(Richards) Do not like that song as if you had to shoot the damn video.


There's a scene in Shine a Light in 1972 asking Mick Jagger: Do you see yourself doing this with 60 years? ". "Yes, no problem," he says.


(White) That's the blues. If you're in love, holding, for the blues, you feel more and better the more you do it.


(Richards) have the preconceived idea that the media is that these things are done between 18 and 25 years, hopefully. In 1956, rock & roll was like calypso, a new style and perishable. They said it would not last, not realizing it came from a lot of genres that were not exactly new ephemeral.


Jack, always gave of course you could dedicate to music for the rest of your life?


(Richards) Yes, but it was thanks to me!


(White) Meg and I decided that if there were at least a hundred people in each city to which they liked our music, we could leave our jobs. That if what motivates you is the music, not the things that sometimes are added.


(Richards) Do not give up, you're a good guy.


Despite the generation gap, the blues has shaped your life in a similar way.


(White) When you see someone play, you know immediately if you can connect to it. You know if your family. And I think we are relatives. You ask me if I do not miss playing with Muddy ... I play with the children of those men! And there are still many grandchildren.


(Richards) I loved listening to music, the simple pleasure of listening to music before I could play. I've realized that somehow I corrupted that pleasure now that I know how to make music. But what you want, brother, you've signed the contract and all you can do now is pass it to other people.


(White): The film should be called Pass It On [pass it].
(Richards): No, dear, that's for my tombstone: "I've Passed it on" [passed away].

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