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* Los Stones son más que una banda de rock , los Stones son un estilo de vida!

* The Stones are more than a rock band, the Stones are of life style !
ANDREW LOOG OLDHAM

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sábado, 14 de diciembre de 2013

Ahmet Ertegun, "el diablo visitó a los Rolling Stones en el Beacon Theatre" . 7 años de su muerte


El 29 de octubre de 2006, Ahmet Ertegun acudió al Beacon Theatre neoyorquino, donde los Rolling Stones iban a ser filmados por Scorsese.No le dieron asiento de "platea" ,sino un palco. En el backstage, saludó a Keith Richards, que poco antes había sufrido el famoso “accidente del cocotero”. Llegó tarde. Unos minutos después, Ertegun al subir, tropezó y se cayó por una escalera. Sufrió una lesión cerebral que resultaría fatal. Fallecía El 14 de Diciembre de ese mismo año en el New York Presbyterian Hospital-Weill Cornell Medical Center, rodeado de sus familiares. Se iba, así, al pie del cañón, una figura esencial en la historia y laindustria de la música popular del siglo XX.

Muchas lecturas posibles. Para mitificadores, otro cadáver más que atribuir a los Stones. Para moralistas, un aviso sobre los peligros de alternar a los 83 años. Para historiadores del pop, punto final a la epopeya de las independientes del rhythm and blues.

En realidad, Atlantic Records, la compañía que Ertegun ayudó a fundar en posguerra, era irreconocible desde 1966. Ahmet sintonizó con el rock californiano: allí fichó a Buffalo Springfield; Crosby, Stills & Nash; Iron Butterfly. Y descubrió el filón del rock británico: grupos raros como Cream, Led Zeppelin, Yes, Genesis.

Aquellos ingleses adoraban a los artistas de Atlantic: Ray Charles, Drifters, Coasters, Ben E. King, Coltrane, Mingus. Hasta los Stones se fueron con Atlantic cuando inauguraron su propio sello. La compañía tenía caché; además, contaba con Ahmet Ertegun como cabeza visible. Hijo del embajador de Turquía ante EEUU, se movía entre la jet set pero conocía los tugurios de Harlem: un bon vivant que compartía mil anécdotas sabrosas de la industria músical. Le gustaban las mujeres hermosas y se intoxicaba como el que más. Además, era un disquero.

¿En qué consiste ser disquero? Esencialmente, en intuir el gusto del posible comprador y ser capaz de convencer al artista para modificar la mezcla o sacar tal tema como single. Aparte, el deleite en la jugada comercial. En 1998, cuando vino por España, Ertegun contaba la resurrección soul de Aretha Franklin con el mismo entusiasmo que el pelotazo de Hootie & The Blowfish, banda anémica que despachó millones de álbumes. Y la picaresca, claro. El primer estudio riguroso sobre Atlantic, Making tracks (1975), de Charlie Guillett, fue eviscerado por los abogados de Ahmet: así, desaparecieron los detalles sobre la payola, aquellos sobornos que engrasaban la rueda de los locutores que hacían éxitos.

Con todo, Ertegun exhibía cierto sentido moral. Como tantas indies, Atlantic practicaba la contabilidad creativa: sus artistas negros estaban en números rojos cuando iban a exigir sus ganancias. Eso cambió en los ochenta. Para bien: cuando murió Big Joe Turner, Atlantic pagó el entierro y liquidó la hipoteca que asfixiaba a su viuda. La apurada situación de Ruth Brown hizo que la compañía estableciera royalties retrospectivos. Atlantic también financió inicialmente la Rhythm & Blues Foundation, que atendía a las necesidades más urgentes de aquellos músicos esquilmados.

Ahmet confesaba que ellos mismos no eran conscientes del valor económico de su legado. En 1967, cuando vendieron Atlantic a Warner, nadie imaginaba el boom del compacto, el mercado de la nostalgia, el potencial de películas y publicidad.

En verdad, podían ser despiadados. Casi 40 años después, Ahmet sonreía cuando explicaba su acuerdo de distribución con el sello Stax. Se supone que era un contrato tipo pero colaron una clausula que —abracadabra— transfería a Atlantic la propiedad de los masters de esos discos.














Ahmet Ertegun , the "devil visited the Rolling Stones at the Beacon Theatre" . Seven years of his death

The October 29, 2006 , Ahmet Ertegun came to the Beacon Theatre New York , where the Rolling Stones were to be filmed by Scorsese.No was given seat " plates" but a box . Backstage, greeted Keith Richards , who had suffered the famous " coconut accident " shortly before . It was late. A few minutes later , climbing Ertegun , tripped and fell down a staircase . He suffered a brain injury that would prove fatal . Died on 14 December of the same year died in New York
Presbyterian Hospital -Weill Cornell Medical Center, surrounded by his family .
It thus would soldier on , a key figure in the history and industry of popular music of the twentieth century.

Many possible readings. To mitificadores , another body that attributed to the Stones. For moralists , a warning about the dangers of alternating at 83 . For historians of pop , epic end to independent point of rhythm and blues .

Actually , Atlantic Records , the company that Ertegun helped found in postwar was unrecognizable since 1966. Ahmet tuned with the Californian rock : there he transferred to Buffalo Springfield , Crosby , Stills & Nash , Iron Butterfly. He discovered the reef British rock : rare bands like Cream , Led Zeppelin , Yes , Genesis .

Those Englishmen worshiped Atlantic artists : Ray Charles , Drifters , Coasters , Ben E. King, Coltrane, Mingus. Even the Stones went with Atlantic when they opened their own label . The company had cache , also had as head Ahmet Ertegun . Son of U.S. ambassador to Turkey , moving the jet set but knew the slums of Harlem : A bon vivant who shared anecdotes thousand tasty music industry . He loved beautiful women and intoxicating as they come . Besides, it was a recording .

What is being "diskero" ? Essentially , to sense the taste of prospective buyer and be able to convince the artist to change the mix or take this issue as a single. Besides , the delight in the commercial move. In 1998 , when he came to Spain , I had the resurrection Ertegun soul of Aretha Franklin with the same enthusiasm that the pitch of Hootie & The Blowfish, anemic side which dispatched million albums. And the picaresque , of course. The first rigorous study of Atlantic , Making Tracks (1975 ) , Charlie Guillett , was gutted by lawyers Ahmet : thus disappeared details on payola , bribes those who greased the wheel of the speakers that made successes.

But Ertegun exhibited some moral sense. Like many indies, Atlantic practicing creative accounting : its black artists were in the red when they went to claim their winnings. That changed in the eighties. For better : Big Joe Turner when he died , Atlantic paid the funeral and liquidated mortgage smothering his widow . The plight of Ruth Brown led the company to establish retrospective royalties . Atlantic also initially funded the Rhythm & Blues Foundation, attending to the most urgent needs of those musicians fleeced .

Ahmet confessed that they were not aware of the economic value of his legacy. In 1967 , when they sold Atlantic to Warner, no one imagined the boom of the compact, the nostalgia market , the potential for films and commercials.

Indeed , they could be ruthless . Almost 40 years later, Ahmet smiled when explaining its distribution agreement with Stax label. It was supposed to a contract type but slipped a clause that - abracadabra - transferred to the ownership of Atlantic masters of those albums .















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