miércoles, 25 de abril de 2018

Mick Jagger en su única entrevista a un periódico Irlandés antes del concierto de Croke Park



En su única entrevista a un periódico irlandés antes del concierto de Croke Park el 17 de mayo, Mick Jagger  cuenta sobre su juventud, incluyendo la reacción de sus padres a su abandono a la universidad por los Rolling Stones, encarcelado por drogas, escribiendo canciones sobre heroína el sexo inter-racial, la década de 1960, la guerra de Vietnam y por qué ha perdurado  "satisfacción"


En el clásico de culto de 1970, el pandillero de Performance London Chas (interpretado por James Fox) mira hacia arriba y hacia abajo al rockero Turner (interpretado por Mick Jagger) sin ningún disgusto. Luego se burla: "Te verás raro cuando tengas 40 años".

A los 74 años de edad, Mick Jagger luce todo menos gracioso. Todavía icónico. Aún Jagger.

Parece que hace otra vida que el joven anticristo de los Rolling Stones, que había sido liberado de la prisión de Brixton la noche anterior después de que su condena por drogas fuera anulada por los tribunales, estaba discutiendo cada vez más moralmente sobre el programa World in Action de ITV en julio de 1967.

"Es historia antigua, realmente", dice ahora. "Parece un mundo diferente ..."

Lo que lo hizo aún más fascinante fue que Jagger, muy visto como la causa de los estándares morales degenerativos, estaba discutiendo la moralidad con cuatro figuras eminentes del establishment inglés que Jagger estaba tratando de derrocar: el obispo de Woolwich, el Dr. John Robinson; El sacerdote jesuita Padre Corbishley, el ex ministro del Interior Lord Stow Hill; y editor de The Times, William Rees-Mogg. Era como una escena de Monty Python (no menos importante porque el acento de cristal tallado de Jagger era tan elegante como los nobles grandes que estaban sentados frente a él en un jardín campestre en Essex).

"Lo es, completamente [Monty Python]", dice Jagger todos estos años después. "No se puede parodiar. Es realmente una broma completa. ¡Y pensar que todo eso se tomó en serio y que hubo un alboroto y una molestia!"

Podrías haber ido a la cárcel.....

"Bueno, fui a la cárcel por un breve período. No fue muy agradable. Sí, pudimos haber estado en la cárcel. Keith nueve meses y yo tres meses. Ya sabes, por nada, realmente. Fue algo desagradable ", dice Jagger refiriéndose al hecho de que a las 5:30 p.m. del 12 de febrero de 1967, 20 policías y varios medios de comunicación se posaron en Sussex , casa de  Keith Richards.  como en Sodoma y Gomorra (la novia de Jagger, Marianne Faithfull estaba desnuda, envuelta en una alfombra de piel de verdad).

El Sr. Rees-Mogg, como editor de The Times, atacó la sentencia de cárcel de Jagger con su editorial "Quien rompe una mariposa en una rueda" (una cita de la Epístola de Alexander Pope al Dr. Arbuthnot de 1735).

El juicio, como dijo la revista Harper's Bazaar, fascinó a Inglaterra y se convirtió en un punto álgido para el enfrentamiento entre los principios del establishment y los de la creciente cultura juvenil ...

"Fue un momento muy extraño en la vida inglesa", dice ahora Jagger. "Hubo una división muy aguda y todo. Y a pesar de que carecía de sentido, socialmente [el juicio] era un punto divisorio entre un tipo de pensamiento liberal y el pensamiento y la deferencia anticuada y  la anticuada letra de la ley ".


"Te estabas mudando a otro tiempo. Hubo muchos cambios, pero uno de los mayores cambios fue lo que le sucedió a Irlanda en ese período, si lo piensas. Obviamente sucedió un poco más tarde. Pero sucedieron cambios enteros en este marco de tiempo ".

¿Vendría mucho por aquí entonces? Quedarse con varios Guinnesses y aristos surtidos en sus casas señoriales ...

"Sí, me iba a Irlanda. Obviamente, era un lugar maravilloso para pasar el rato. Dublín era hermosa. Realmente fue un buen momento para mí". 90,000 fanáticos de los Rolling Stones esperan un momento igualmente bueno cuando la banda, uno de los mejores grupos en vivo en tierra firme desde la década de 1960 (The Beatles nunca fue una banda en vivo), tocarán en Dublín el 17 de mayo.

"Tengo muchas ganas de ir a Croke Park", dice Jagger. "Eso debería ser divertido. Nunca he tocado allí".

Le digo que fui de niño a ver los Stones en Slane Castle.

"Recuerdo muy bien el último concierto de Slane, en 2007, y recuerdo el anterior también. No recuerdo qué año fue [julio de 1982]. Fue hace mucho tiempo. Así que debería ser emocionante ".

¿Cuándo se dio cuenta Jagger que él era un artista intérprete  y que lo que hacia estaba llegando a la gente?

"Cuando tenía 14 años o algo así. Solía ​​sentarme con bandas de rock. No les decía a mis padres lo que estaba haciendo, pero me iba a sentar con estas bandas de rock naff, hacía un par de números y luego me iba. y vi cómo fue. Fue como diversión. Así que lo hice. Pude ver que tuve una buena reacción. No creo que realmente supiera nada de lo que estaba haciendo. Por supuesto que no. Pero, sí, eso fue mi primera vez 


"Oh, sí. ¡Como en esos días como antes teníamos teléfonos! ¡O cielos!" Se ríe Jagger que tiene ocho hijos, cinco nietos y un bisnieto. (El octavo hijo es con la bailarina Melanie Hamrick, la mitad de su edad, a quien Jagger conoció después de que su pareja, la diseñadora L'Wren Scott murió trágicamente en marzo de 2014.) "Todos tenían que hacer algo en ese entonces. Tuviste que hacer un giro. Tuviste que dar vueltas. Tu tía tocaba el piano o lo que fuera. Y todos tenían que hacer algo. O recitar un poema. O cantar una canción. O hacer una imitación o un baile o algo así. . Todos tenían algo ".

¿Cuál fue Jagger?

"Solía ​​hacer muchas imitaciones. Hice canciones. Bailo, ya sabes, cualquier cosa", dice Jagger, como lo imagino, incluso cuando era un niño pequeño.

Pregunto cómo sus padres, el maestro de educación física Basil Fanshawe Jagger y la maestra de escuela Eva Ensley Mary Scutts, reaccionaron cuando el joven Jagger les dijo que abandonaba la London School of Economics para ser un dios rockiano dionisiaco embaucador, narcisista y andrógino con los labios más prodigiosos y vistiendo las blusas de mujer más fílmicas en el escenario ... ¿el cantante principal de los anti-Beatles, los Rolling Stones?

"¡Mal!" Su majestad satánica ruge de risa. "¡Mal!"

Tu padre estaba furioso, ¿verdad ?

"Creo que sí, sí, ¡pero no lo culpo! Realmente no era el fin del mundo porque me dijeron que podía volver en cualquier momento que quisiera", dice Jagger, refiriéndose a sus maestros en el London School of Economics y no a sus padres,

"Así que no vi la desventaja, realmente. Pero creo que fue un poco sorprendente, porque estar en una banda de rock no era realmente una carrera en esos días. Era algo que hiciste si vienes de una base relativamente pobre. No fue visto como una carrera, ya sabes lo que estoy diciendo, en aquellos días. Por supuesto, la gente hizo carreras fuera del espectáculo, obviamente, pero no realmente en ese género ".

Una de las mejores canciones de Jagger y de los Rolling Stones es sobre heroína, esclavitud, sexo interracial, azotes ... y cunnilingus.

¿Qué pasaba por su mente cuando escribió Brown Sugar?

"¡Dice ah!" Jagger dice emitiendo una enorme carcajada en una caja torácica. "Oh, no sé. No sé. Realmente no lo sé. Y estaba en Australia cuando lo escribí. Así que puedes agregarlo a la cima, en el medio de absolutamente ningún lado". Así que realmente no sé lo que estaba pasando por mi mente. Estaba haciendo Ned Kelly ", dice refiriéndose a la película de 1970 con él en el papel principal. "No sé lo que estaba pasando en mi cabeza. Era un flujo de conciencia. Esa era la corriente de la conciencia del día. Simplemente la dejas correr. Todas esas canciones se hacen apresuradamente y se graban apresuradamente, y así en. Reflejó los tiempos ".


¿Alguna vez su padre le dijo a la madre de Jagger: 'Eva, ¿qué hemos criado? ¿Hay algo sobre lo que no escriba?

"¡Ja! No, eso no es lo que dijeron. Realmente no sé lo que dijeron de mí, pero cuando vieron que eso es lo que yo quería hacer, fueron muy amables conmigo al respecto".

Experimento el campo de fuerza de Jagger de primera mano. Carismático, inteligente, ingenioso, se ríe mucho, en voz alta.

A veces a sí mismo. Autodesprecio junto con una inteligencia mercurial, Jagger no espera que su banda, que tiene más de 55 años, siga siendo el depositario sagrado de los valores antisistema. Él es cálido y sincero, pero aún muy desconocido.

Como señaló una vez la revista Vanity Fair, Mick Jagger, la estrella de rock en forma platónica, está sobreexpuesta y, sin embargo, permanece oculta. El misterio es poder , La distancia es carisma. Está entre las personas más famosas del mundo, pero ¿quién es realmente? ¿Alguien sabe? ¿Él incluso lo sabe? Le lanzo algunas preguntas para intentar descubrirlo. Cito algo que Keith Richards dijo una vez de él: "Mick habla todo el tiempo. Mantiene mucho adentro. Fue la forma en que fue criado, siendo Mick Jagger, a los 18 o 19 años, la estrella. él es una razón para proteger el espacio que queda ".

¿Es él?

"¿Qué?" él balbucea. "No tengo idea. Sabes que cuando estás en el escenario no estás realmente manteniendo todo dentro. Lo estás mostrando principalmente. Y eso es lo que hago para ganarme la vida". Jagger rara vez hace entrevistas (tomó semanas de acosar a su gente de relaciones públicas para asegurar esta exclusiva ). No hace memorias ("No quieres terminar como un viejo futbolista en un pub, hablando de cómo hizo la cruz en la final de la Copa en 1964".) No aparece en el sofá frente a Graham. Norton. ¿Heredó ese rasgo de su padre?

"No, pero no necesito hacer esas cosas. Entonces, ¿por qué haces cosas que no necesitas? ¿Sabes a qué me refiero? No me gusta hacer publicidad innecesaria. Estoy muy feliz de hablar contigo sobre mis shows. Estoy feliz de poder hablar con ustedes  sobre venir a Dublín, hablar sobre Exile on Main Street.

"Soy una persona muy abierta. No soy para nada tímido. Pero no hago todo lo demás", dice Jagger, quien nació en Dartford el 26 de julio de 1943 (supuestamente bajo el "huracán de fuego cruzado"). "de los bombarderos de  Luftwaffe, cuando no podían llegar a Londres.

"La gente tiene esta obsesión", dijo una vez. "Quieren que seas como en 1969. Quieren que lo hagas, porque de lo contrario su juventud te acompaña, ya sabes. Es muy egoísta, pero es comprensible".

Sea como fuere, ¡la luz principal de los Rolling Stones parece cautelosa al principio de que estoy "tratando de hacer una historia en maceta"! Jagger escribió As Tears Go By cuando tenía 22 años de edad. Era sobre la melancolía de ver a los niños jugar y envejecer. "Ya ves", dice Jagger, que ya no es joven, "como escritor no estás escribiendo desde tu propia [experiencia.] Tienes que escribir desde la ficción".

Estabas leyendo a Pushkin en ese momento, ¿verdad?

"¡Probablemente!" él ríe. "Entonces, no siempre escribes desde tu propia perspectiva. Escribes desde una perspectiva imaginaria. Te da un poco más de variedad. Si solo escribes desde tu propia perspectiva, tienes un recurso limitado allí".

Sympathy for the Devil from 1968 es una gran declaración de una canción para escribir en la narrativa en primera persona: hay Segunda Guerra Mundial, los nazis, la revolución rusa, el tiroteo de la familia Romanov ("Me quedé pegado a San Petersburgo cuando vio que era un momento para cambiar / mató al zar y sus ministros / Anastasia gritó en vano "), el asesinato de John F Kennedy y  la muerte de Jesús (" Estoy seguro de que Pilato se lavó las manos para sellar su destino"). ¿Cómo llegó Jagger a escribirlo?

"Creo que es una mezcolanza entre mí la lectura de Baudelaire y El Maestro y Margarita", dice Jagger refiriéndose a la novela de Mikhail Bulgakov, que su novia en ese momento, Marianne Faithfull, le dio, acerca de que Satanás llegó a Moscú en la década de 1930, recién salido de la crucifixión de Cristo.

"Tenía mucho de lo que estaba pasando en mi cabeza. No creo que haya sido capaz ... no es que estuviera tratando de copiar a ninguna de esas personas [Baudelaire y Bulgakov]. Pero creo que todo estaba dando vueltas. en mi cabeza en ese momento. Y eso fue lo que salió ".

¿Escribiría algo similar ahora en un mundo donde hay muchos casos donde "cada policía es un criminal y cada pecador un santo"?

"Estoy escribiendo en este momento".

Para los Stones o un álbum en solitario?

"Solo estoy escribiendo. Es sobre todo para los Stones en este momento. Estoy escribiendo. Realmente no pienso en lo que he escrito, mucho. Sigo avanzando, realmente".

Como arar hacia atrás. ¿Cómo se sintió Jagger después de Altamont?

"No voy a ir allí", dice sobre el infame concierto de los Stones del 6 de diciembre de 1969 en la pista de carreras en el norte de California cuando un fanático, Meredith Hunter, fue apuñalado por un guardia de seguridad de Hells Angels con un cuchillo de  7 pulgadas  mientras los Stones tocaban Sympathy for the Devil. "Eso fue hace demasiado tiempo y demasiado raro. Estoy teniendo problemas con eso ..."

¿Fue el álbum Let it Bleed inspirado por Vietnam: una guerra desagradable, niños napalmizados?

"Sí, creo que sí. Sin embargo, ¡tendrás que recordarme qué canciones tienen!" él ríe.

Dame Refugio. (Gimme Shelter) 

"Gimme Shelter estuvo muy influenciado por la violencia en los EE. UU. Y la incertidumbre general en términos políticos y demás".

Vi el documental Crossfire Hurricane 2012 recientemente y me di cuenta de lo violentos que eran los tiempos. En la escena de los Stones saliendo del escenario en Altamont te ves tan asustado, le digo a Jagger.

"Sí. Fue un momento muy violento. Muy confuso y cambiante. Fue muy difícil.

"Hubo muchas canciones francas, mucha charla y muchas polémicas, obviamente refleja los tiempos en que vives. Pero fue un momento muy difícil, no hubo dudas al respecto".

A mediados de la década de 1970, los Stones no podían vivir en Inglaterra y no podían ingresar a Estados Unidos debido a problemas de inmigración (por cortesía, tal vez, de las dificultades de Keith con la ley sobre sus inclinaciones de Clase A). ¿Fue un momento difícil para Mick?

"Eso fue bastante problemático. No vivíamos en Inglaterra, pero fuimos allí. Keith y yo no podíamos ir a los EE. UU. Porque teníamos problemas de visa. Pero al final los solucionamos. Solo eran problemas de la vida". ¿Cómo vamos a resolver esto? ' Así que lo solucionamos. Obtienes problemas que te llegan así en la vida y los resuelves ".

Antes de eso, durante los primeros años de la década de 1970 grabando Exile on Main Street en el sótano de Villa Nellcote en el sur de Francia, Keith Richards era un adicto a la heroína en toda regla ...

"¡Si tú lo dices!" Jagger se ríe de su compañero de trabajo en los  Stones, a quien conoció en la plataforma dos de la estación de tren de Dartford el 17 de octubre de 1961 (nota de la redaccion ,: no fue así ), y continuó el 12 de julio de 1962, para formar una banda que vendería  más de 300 millones de discos. .

OK, hago una mueca. Jagger se ríe por unos segundos por mi nerviosismo ante la perspectiva surrealista de ser demandado por el riff humano que desafía la muerte, Keith Richards.

Una vez dijiste que no eras apto para un comportamiento de drogas pesado ...

"No entiendo lo que intentas decir", se ríe. (Charles Shaar Murray escribió una vez que Jagger era más LSE - London School of Economics - que LSD).

No me parece una persona muy paciente con la grabación de un álbum en el que hay mucha gente dando vueltas, más que las estrellas de rock que graban el álbum, digo.

"Sí. No es fácil hacer las cosas en ese tipo de ambiente. Pero quiero decir, eso fue hace mucho tiempo, un estilo de vida diferente". No es fácil porque no todos quieren hacer las mismas cosas al mismo tiempo, y es muy difícil si tienes personas con varias adicciones; y todos tienen sus problemas ¡Hazlo! ", Ríe.

"¡Pero aún así! ¡Lo conseguimos al final! ¡Y a la gente todavía le gustó! ¡La prueba del pudín!" Mick Jagger dice con más risa. "¿Cómo nos va por el tiempo? Tengo que correr ...", dice Jagger y se va.

Él sigue siendo la mariposa intacta.

LA EDAD DE ORO DEL ROCK 'N' ROLL

¿Cómo Mick Jagger mira hacia atrás en la edad de oro de los álbumes de los Rolling Stones: Beggars Banquet en 1968, Let It Bleed en 1969, Sticky Fingers en 1971, y Exile On Main Street en 1972?

"Solo lo recuerdo cuando queremos reproducir una canción de esos álbumes, y antes de ensayarla, podemos tocar el disco real. Realmente no miro hacia atrás.

"Miraba hacia atrás cuando hice algunos de esos documentales. La película Crossfire Hurricane tenía mucho de  Exile  y luego, cuando hice el renovado álbum Exile On Main Street con algunas canciones extra, me vi obligado a hacerlo". se ríe, "ir por el carril de la memoria y ver qué había y cómo se hizo y cuándo y quién estaba allí. Así que me recordó cosas. Ahora era un período realmente interesante, y una manera extraña de hacer discos en una camino."

¿Por qué ha perdurado (no puedo obtener)  satisfacción desde que se lanzó en 1965? ¿Alineación / confusión sexual adolescente y un gran riff?

"Obtienes estas canciones y todos las conocen. Simplemente se alojan en la conciencia de las personas. Y, obviamente, son grandes éxitos en ese momento. Luego simplemente se alojan en algún lugar. Y a mucha gente les gusta cuando las tocas. ¡Espero! "

Le pregunto si aún disfruta tocarlo. "Sí. Quiero decir, suelo hacerlo al final del espectáculo. Se trata de una especie de participación de la audiencia y veo si puedo jugar con eso. Y hago el final y lo saco, y lo hago en un tributo a Otis Redding. Y cualquier cosa que intente hacer con él ", se ríe.

¿Piensa Jagger, como muchos lo hacen, que Exile On Main Street es el mejor álbum de Stones? "Cuando salió, la gente realmente no sabía qué hacer con eso. No dijeron: 'Sí, esto es genial'. Cuando se publicó, estaban un poco desconcertados. Así que fue un poco de una lenta combustión, esa. Todavía hacemos muchas canciones de ella ".

Jagger dijo una vez que el álbum Let it Bleed era más que una pieza. ¿Todavía piensa eso?

"Sí. Quiero decir, lo que pasa con Exile es que está muy hecho en esta casa en el sur de Francia y que gran parte no está terminada en Los Ángeles. Así que cuando volví y lo analicé , se hizo en dos partes. No es un álbum que se hace en un solo lugar y una vez. Muchas de las buenas canciones son de un período anterior.

Sí, pero [Exile] es un gran álbum. No lo estoy golpeando. Todos esos tres álbumes que mencionaste - Beggars Banquet, Let It Bleed, Sticky Fingers - son todos muy buenos y todos tienen cosas buenas con ellos y todavía hacemos canciones de ese período. Volvemos para ver si hay cosas que no hacemos y  que podamos hacer. Entonces hay cosas buenas ... "

Barry Egan
independiente.ie



Mick Jagger In his only Irish newspaper interview ahead of the Croke Park concert 

In his only Irish newspaper interview ahead of the Croke Park concert on May 17, Mick Jagger tells our man about his youth - including his parents' reaction to his abandoning college for the Rolling Stones - being jailed for drugs, writing songs about heroin and inter-racial sex, the 1960s, the Vietnam war - and why 'Satisfaction' has endured

In the 1970 cult classic Performance London gangster Chas (played by James Fox) looks up and down rock-star Turner (played by Mick Jagger) with undisguised contempt. He then sneers: "You'll look funny when you're 40."

At 74 years of age, Mick Jagger looks anything but funny. Still iconic. Still Jagger.

It seems like another lifetime ago that the young anti-Christ of the Rolling Stones - having been released from Brixton prison the previous night after his drug conviction was quashed by the courts - is ever-so-politely discussing morality on ITV's World in Action programme in July 1967.

"It's ancient history, really," he says now. "It does seem like another world..."

What made it all the more fascinating was that Jagger, very much seen as the cause of degenerative moral standards, was discussing morality with four eminent figures of the English establishment which Jagger was trying to overthrow: the Bishop of Woolwich, Dr John Robinson; Jesuit priest Father Corbishley, former Home Secretary Lord Stow Hill; and editor of The Times, William Rees-Mogg. It was like a scene from Monty Python (not least because Jagger's cut-glass accent was as plummy as the lofty grandees who were sitting opposite him in a country garden in Essex).

"It is, completely [Monty Python]," Jagger says all these years later. "You can't parody it. It is just a complete joke, really. And to think all that was taken seriously and that there was a fuss and bother!"

You could have gone to jail, I say.

"Well, I did go to jail, for a brief period. It wasn't very pleasant. Yeah, we could have been in jail. Keith got nine months and I got three months. You know, over nothing, really. And really a put-up job by the press as well, on top of it. It was kind of nasty," Jagger says referring to the fact that at 5:30pm on February 12, 1967, 20 police and various media alighted on Keith Richards's Sussex home like it was Sodom and Gomorrah (Jagger's girlfriend, Marianne Faithfull was naked, wrapped in a fur rug. Venus in fur indeed.)

The aforesaid Mr Rees-Mogg, as editor of The Times, robustly - and famously - attacked Jagger's custodial sentence with his editorial "Who breaks a butterfly on a wheel" (a quotation from Alexander Pope's Epistle to Dr Arbuthnot from 1735.)

The trial, as Harper's Bazaar magazine put it, riveted England and became a flashpoint for the confrontation between establishment principles and those of the rising youth culture...

"It was a very odd time in English life," says Jagger now. "There was a very sharp divide and everything. And even though it was pretty meaningless, socially it [the trial] was a dividing point between one kind of liberal thinking and straight-down-the-road old-fashioned thinking and deference and the law and the letter of the law."


"You were moving into a different time. A lot of changes happened. But one of the biggest changes was what happened to Ireland in that period, if you think about it. Obviously it happened a little bit later. But whole changes did happen in this timeframe."

He was coming over here a lot then? Staying with various Guinnesses and assorted aristos at their stately homes...

"Yeah, I was going to Ireland. Obviously, it was a wonderful place to come and hang out. Dublin was beautiful. It was really a good time for me." 90,000 fans of the Rolling Stones are expecting a similarly good time when the band, one of the best live groups on terra firma since the 1960s (The Beatles were never much of a live band), play in Dublin on May 17.

"I'm looking forward to coming to Croke Park," Jagger gushes. "That should be fun. I've never played there."

I tell him I went as a kid to see the Stones at Slane Castle.

"I remember the last Slane gig very well, in 2007, and I remember the one before as well. I can't remember what year that was [July 1982]! It was a long time ago. I haven't played Dublin in ages. So it should be exciting."

When did Jagger first realise he was a performer and that what he did was affecting people?

"When I was about 14 or something. I used to sit in with rock bands. I wouldn't tell my parents what I was doing but I would go and sit in with these naff rock bands and do a couple of numbers and then go off and see how it went. It was like fun. So I did that. I could see I got a good reaction. I don't think I really knew anything of what I was doing. Of course not. But, yeah, that was my earliest 


"Oh, yeah. Like in those days like before we had phones! Or tellies!" laughs Jagger who has eight children, five grandchildren and one great-grandchild. (The eighth child is with his current other half, ballerina Melanie Hamrick, half his age, whom Jagger met after his long-term partner, designer L'Wren Scott died tragically in March 2014.) "Everyone had to do something back then. You had to do a turn. You had to go round. You know, your auntie played the piano or whatever. And everybody had to do something. Or recite a poem. Or sing a song. Or do an imitation or a dance or something. Everyone had something."

What was Jagger's?

"I used to do lots of imitations. I did songs. Dances, you know, to anything," Jagger says, as I imagine him even as a young child perfecting the early stages of the famous Jagger finger point.

I enquire how his parents, PE teacher Basil Fanshawe Jagger and schoolteacher Eva Ensley Mary Scutts, reacted when young Jagger told them he was leaving the London School of Economics to be a prancing, narcissistic, androgynous Dionysian rock god with the world's most prodigious lips and wearing the filmiest women's blouses onstage...the lead singer with the anti-Beatles, the Rolling Stones?

"Not well!" His Satanic Majesty roars with laughter. "Not well!"

Your dad was furious, wasn't he, I say to Jagger.

"I think so, yeah, but I don't blame him! It really wasn't the end of the world because they told me that I could come back any time I wanted to," Jagger says, referring to his teachers at the London School of Economics and not his parents,

"So I didn't see the downside of it, really. But I think it was a bit of a shock, because being in a rock band wasn't really a career in those days. It was something you did if you were coming from a relatively poor background. It wasn't seen as a career, you know what I'm saying, in those days. Of course, people made careers out of showbusiness, obviously, but not really in that genre."

One of Jagger's - and the Rolling Stones' - greatest songs is about heroin, slavery, inter-racial sex, whipping... and cunnilingus.

What was going through his mind when he wrote Brown Sugar?

"Ha!" Jagger says emitting a huge ribcage-rattle of a laugh. "Oh, I don't know. I don't know! I really don't know. And I was in Australia when I wrote it. So you can add that on to the top of it, in the middle of absolutely nowhere. So I don't really know what was going through my mind. I was doing Ned Kelly," he says referring to the 1970 movie with him in the lead role. "I don't know what was going on in my head. It was pretty stream of consciousness stuff. That was the stream of consciousness of the day. You just let it run. All those songs are very hastily done and hastily recorded and so on. It reflected the times."

What was going through his mind when he wrote Brown Sugar?

"Ha!" Jagger says emitting a huge ribcage-rattle of a laugh. "Oh, I don't know. I don't know! I really don't know. And I was in Australia when I wrote it. So you can add that on to the top of it, in the middle of absolutely nowhere. So I don't really know what was going through my mind. I was doing Ned Kelly," he says referring to the 1970 movie with him in the lead role. "I don't know what was going on in my head. It was pretty stream of consciousness stuff. That was the stream of consciousness of the day. You just let it run. All those songs are very hastily done and hastily recorded and so on. It reflected the times."

Did his father ever say to Jagger's mother: 'Eva, what have we reared? Is there anything he won't write about?'

"Hah! No, that's not what they said. I really don't know what they said about me but when they saw that's what I wanted to do they were very kind to me about it."

I experience the Jagger force-field first hand. Charismatic, smart, witty, he laughs a lot, out loud.

Sometimes at himself. Self-deprecation coupled with a mercurial intelligence, Jagger doesn't expect that his band - going more than 55 years - are still the sacred repository of anti-establishment values. He is warm and candid, yet still very much unknowable.

As Vanity Fair magazine once pointed out, Mick Jagger - the rock star in Platonic form - 'is over-exposed and yet remains hidden. Mystery is power. Distance is charisma. He's among the most famous people in the world, but who is he really? Does anyone know? Does even he know?' I throw a few questions at him in an attempt to find out. I quote him something that Keith Richards once said of him: "Mick clams up all the time. He keeps a lot inside. It was the way he was brought up, just being Mick Jagger, at 18 or 19, the star. It gives him a reason to protect the space that's left."

Is that him?

"What?" he splutters. "I have no idea. You know when you're onstage you're not really keeping it all inside. You are mostly showing it out. And that's what I do for a living." Jagger rarely does interviews (it took weeks of hounding his PR people to secure this exclusive for the Sindo). He doesn't do memoirs ("You don't want to end up like some old footballer in a pub, talking about how he made the cross in the Cup final in 1964.") He doesn't appear on the sofa opposite Graham Norton. Did he inherit that trait from his father?

"No. But I don't need to do those things. So why do things you don't need to? You know what I mean? I don't like doing unnecessary publicity. I'm quite happy to talk to you about my shows. I'm quite happy to talk to you about coming to Dublin, talk about Exile on Main Street.

"I'm a very outward person. I'm not at all shy. But I don't do all the rest of it," says Jagger, who was born in Dartford on July 26, 1943 (allegedly under the "crossfire hurricane" of Luftwaffe's bombers; when they couldn't reach London.

"People have this obsession," he once said. "They want you to be like you were in 1969. They want you to, because otherwise their youth goes with you, you know. It's very selfish, but it's understandable."

Be that as it may, the Rolling Stones' leading light seems wary at first that I am "trying to do a potted history!" Jagger wrote As Tears Go By when he was 22 years of age. It was about the melancholy of seeing young children play and being old. "You see," says Jagger who is not young any more, "as a writer you are not writing from your own [experience.] You have got to write from fiction."

You were reading Pushkin at the time, weren't you?

"Probably!" he laughs. "So, you don't always write from your own perspective. You write from an imaginary perspective. It gives you a bit more variety. If you only write from your own perspective, you have a limited resource there."

Sympathy for the Devil from 1968 is quite a grand statement of a song to write in the first-person narrative: there's World War II, the Nazis, the Russian revolution, the shooting of the Romanov family ("I stuck around St Petersburg when I saw it was a time for a change/Killed the Tsar and his ministers/Anastasia screamed in vain"), the assassination of John F Kennedy and Bobby, the putting to death of Jesus ("Made damn sure that Pilate washed his hands to seal his fate"). How did Jagger come to write it?

"I think that is a mish-mash between me reading Baudelaire and The Master and Margarita," Jagger says referring to Mikhail Bulgakov's novel - which his girlfriend at the time, Marianne Faithfull, gave him - about Satan arriving in Moscow in the 1930s, fresh from the crucifixion of Christ.

"I had a lot of that going on in my head. I don't think that I was able... not that I was trying to copy any of those people [Baudelaire and Bulgakov]. But I think that was all banging around in my head at the time. And that's what came out."


Would he write something similar now in a world where there are plenty of cases where "every cop is a criminal and every sinner a saint"?

"I am writing at the moment."

For the Stones or a solo album?

"I'm just writing. It is mostly for the Stones at the moment. I'm just writing. I don't really think about what I have written, much. I just keep ploughing forward, really."

As I plough backwards. How did Jagger feel in the aftermath of Altamont?

"I'm not going to go there," he says of the infamous Stones concert of December 6, 1969, at the speedway in northern California when a fan, Meredith Hunter, was stabbed to death by a Hells Angels security guard with a 7in knife while The Stones played Sympathy for the Devil. "That is just too long ago and too kind of weird. I'm having trouble with that..."

Was the Let It Bleed album inspired by Vietnam - a nasty war, children being napalmed?

"Yeah, I think so. You'll have to remind me what songs are on it though!" he laughs.

Gimme Shelter.

"Gimme Shelter was very much influenced by the violence in the US and the general uncertainty politically and so on."

I watched the 2012 documentary Crossfire Hurricane recently and it struck me how violent the times were. In the scene of the Stones coming off stage at Altamont you look so scared, I say to Jagger.

"Yeah. It was a very violent time. Very confusing and ever-changing. It was very difficult.

"There was a lot of outspoken songs and a lot of chat and a lot of polemics and stuff. It obviously reflects the times that you live in. But it was a very difficult time, there was no doubt about that."

In the mid-1970s, the Stones couldn't live in England and they couldn't get into America because of immigration issues (courtesy, perhaps, of Keith's difficulties with the law over his Class A proclivities). Was it a difficult time for Mick?

"That was quite problematic. We weren't living in England but we went there. Keith and I couldn't go to the US because we had visa problems. But in the end we sorted them out. It was just life's problems. 'How are we going to solve this?' So we did solve it. You get problems come to you like that in life and you solve them."

Before that, during the early-1970s recording of Exile on Main Street in the basement of Villa Nellcote in the south of France, Keith Richards was a full-blown heroin addict...

"If you say so!" Jagger laughs of his co-worker in the Stones, who he met on platform two of Dartford train station on October 17, 1961, and went on in July 12, 1962, to form a band that would go on to sell over 300 million records.

OK, I grimace. Jagger laughs for a few seconds at my nervousness at the surreal prospect of being sued by the death-defying human riff himself, Keith Richards.

You once said that you weren't suited to heavy drug behaviour...

"I don't understand what you are trying to say," he laughs. (Charles Shaar Murray once wrote that Jagger was more LSE - London School of Economics - than LSD.)

You don't strike me as someone who would be very patient with recording an album where there are lots of people hanging around being more out of it than the rock stars recording the album, I say.

"Yeah. It is not easy to do things in that kind of environment. But I mean, that was a long time ago, a different lifestyle. "It is not easy because not everybody wants to do the same things at the same time, and it is very difficult if you have got people with various addictions; and everyone has their problems. Deal with it!" he laughs.

"But still! We got it made in the end! And people still liked it! The proof of the pudding!" Mick Jagger says with more laughter. "How are we doing for time? I've got to run..." Jagger says and is off.

He remains the unbroken butterfly.

THE GOLDEN AGE OF ROCK ' N' ROLL

How does Mick Jagger look back on golden age of the Rolling Stones' albums: Beggars Banquet in 1968, Let It Bleed in 1969, Sticky Fingers in 1971, and Exile On Main Street in 1972?

"I only look back on it when we want to play a song from those albums, and before we rehearse it, we might play the actual record. I don't really look back.

"I was kind of looking back on it when I did some of those documentary films. The Crossfire Hurricane film had a lot of Exile in it and then when I did the revamped Exile On Main Street album with some extra tracks I was forced," he laughs, "to go down memory lane and see what there was and how it was done and when and who was on it. So it reminded me of stuff. Now was a really interesting period, and a strange way of making records in a way."

Why has (I Can't Get No) Satisfaction endured so since it was released in 1965? Teenage sexual alienation/confusion and a great riff?

"You get these songs and everyone knows them. They just lodge in people's consciousness. And obviously they're big hits at the time. Then they just lodge in somewhere. And a lot of people liked them when you play them. I hope!"

I ask him does he still enjoy playing it. "Yeah. I mean, I usually do it at the end of the show. It comes as a kind of audience participation thing and I see if I can play with that. And I make the ending and draw it out, and make it into a tribute to Otis Redding. And whatever else I try and do with it," he laughs.

Does Jagger think, as many do, that Exile On Main Street is the best Stones album? "When it came out, people really didn't know what to make of it. They didn't go, 'Yeah, this is great'. They were a little bit nonplussed by it when it came out. So it was a bit of a slow-burn, that one. We still do a lot of songs from it."

Jagger once said the Let It Bleed album was more of a piece. Does he still think that?

"Yeah. I mean, the thing about Exile is: it is very much done in this house in the south of France and a lot of it isn't [it was finished in Los Angeles]. So when I went back and analysed it, it was done in two parts. It is not an album that is done in one place and one time kind of thing. A lot of the good songs are from an earlier period.

Yeah but it [Exile] is a great album. I'm not knocking it. All those three albums you mentioned - Beggars Banquet, Let It Bleed, Sticky Fingers - are all really good and they have all got good things on them and we still do songs from that period. We delve back in to see if there are things that we don't do that we could do. So there is good stuff..."


Barry Egan 
independent.ie








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